Przekładnia łańcuchowa znajduje swoje zastosowanie wszędzie tam, gdzie ma się do czynienia z przekazywaniem napędu. Sztandarowym przykładem może być przykładowo łańcuch rowerowy, który przy pomocy pedałów napędza tylne koło. Podobnie sytuacja przedstawia się w siniku spalinowym. Tam pasek klinowy napędza alternator.
Łańcuch rolkowy? Jak go rozpoznać?
Taki rodzaj łańcucha posiada ruchomą rolkę. Jest ona zamocowana wokół stworzenia. W przedziałkach 08B – 32B występują zazwyczaj łańcuchy jedno-, dwu- oraz trzyrzędowe. W specjalnym zamówieniu można dostać nawet łańcuchy sześciorzędowe.
Co należy mieć na uwadze podczas wybierania przekładni łańcuchowej?
Przełożenie
Podstawowym elementem każdej przekładni łańcuchowej jest oczywiście łańcuch oraz koła łańcuchowe. W sytuacji wielu maszyn przyjmuje się, że maksymalne dopuszczalne przyłożenie wynosi 15. W urządzeniach bez owego napędu przyłożenie wynosi 8.
Elastyczność
Łańcuchy rolkowe powinny posiadać możliwość skrócenia przedziałki o około 2%. Istnieje również opcja ich przedłużenia całości o 2 przedziałki. Dzięki temu można zapewnić maksymalne napięcie. Wydłużenie wynika ze zużywania powierzchni ślizgowych łańcucha.
Rozmiar łańcucha
W tym przypadku należy pamiętać o jednym. Przekładnię łańcuchową dobiera się do mocy napędu maszyny. Nie można tego robić odwrotnie.
Materiały
Łańcuchy rolkowe o wysokiej jakości są wyrabiane ze stali konstrukcyjnej węglowej 55 lub 65, stali stopowych 40H, 45H, 35H, stali hartowanych oraz stali odpuszczanych do 38-49HRC. Z kolei rolki i tulejki są wytwarzane z zastosowania stali nawęglanowej 10 lub 15, stali utwardzanej do 48 – 60 HRC. Natomiast sworzenie powstaje z stali nawęglania 10 lub 15, stali stropowych 15H, 15HM oraz stali utwardzanych do 50 – 62 HRC.
Koła zębate łańcuchowe
Zębów na kole zębatym powinno być co najmniej 12. W przekładniach nie zaleca się, aby było ich mniej niż 17. Z kolei te koła o mniejszej liczbie zębów znajdują swoje zastosowanie w przekładniach, gdzie nie ma za dużego obciążenia. Dodatkowo warto wiedzieć, aby sprawdzać, czy liczba zębów jest nieparzysta. To właśnie pozwala na stosowanie łańcucha o parzystej liczbie przedziałek. Nie jest wymagane wykorzystywanie półspinki, ponieważ to właśnie ona często obniża sprawność działania przekładni. Ważna jest także odległość osadzenia kół zębatych w przekładni. Powinno być zawarte w przedziale od 30 do 50 przedziałek łańcucha.
Przekładnia łańcuchowa – zalety oraz wady
Zalety | Wady |
|
|
Więcej ciekawych informacji znajdziesz w serwisie Lozyska-liniowe.com.pl